De 3 tips waar je vandaag nog mee moet beginnen

20170119_104304

Gisteren en vandaag vonden de Webwinkel Vakdagen plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Dit is dé beurs voor online marketing in Nederland waarbij alle grote merken aanwezig zijn en er veel interessante lezingen zijn. Een beurs waar ik als online marketeer alleen maar van kan smullen 🙂 en ook veel heb geleerd. Kennis hebben is echter macht, maar kennis delen is kracht en daarom deel ik hier graag met jullie de 3 tips waar je vandaag nog aan kunt (en misschien wel moet) beginnen als webshopbeheerder.

(leestijd: 4 minuten)

Tip 1: is jouw website wel snel genoeg?

In de ochtend heb ik een lezing van Pim van der Feltz bijgewoond. Hij is directeur van Google Nederland en vertelde samen met zijn collega’s wat de drie belangrijkste factoren (relevantie, eenvoud en snelheid) worden van de toekomst. Zo vertelde Google al jarenlang dat het mobie first was (ontwerp een website eerst voor de mobiel in plaats van desktop), maar konden ze dit nu ook aantonen.

Maarliefst 55% van de zoekresultaten in Google wordt gedaan via een smartphone. Dit is dus meer dan de tablet en desktop bij elkaar. Daarnaast vertelde ze dat snelheid een steeds belangrijker, maar een nog ondergewaardeerd punt is. Zo is de frustratie van mensen bij het langzaam laden van een website hoog en gaat Google de snelheid steeds meer laten meewegen in de zoekresultaten.

Feit: gemiddeld laden de Nederlandse webshops in 3,94 seconden. Echter zou dit onder de 2 seconden moeten zitten zegt Google. We doen het dus nog niet zo best met z’n allen. Dit heeft namelijk (bij grote aantallen) direct invloed op de conversie, kijk bijvoorbeeld maar naar het voorbeeld van amazon.com.

20170119_103053

Ga dus bij jezelf na of de snelheid van jouw website wel voldoende is. Hoe? Er zijn hier veel tools voor. Één hiervan heeft Google laatst zelf online gezet en geeft je zelf een gratis advies. Deze kun je via deze link vinden.

Tip 2: optimaliseer op basis van statistieken in plaats van onderbuikgevoelens

Tijdens de presentatie van Jurjen Jongejan (Senior conversieoptimalisatie consultant bij ISM eCompany) werd besproken hoe je moet beginnen met conversieoptimalisatie. Een begrip wat veel voorkomt, maar waar (kleine) ondernemers niet direct weten wat ze hiermee aanmoeten. Hij gaf echter één ding aan: begin vandaag! En doe dit dan op basis van statistieken en niet op onderbuikgevoelens, omdat elke webshop anders is. Dit verhaal kon hij versterken met veel mooie en interessante voorbeelden. Ik zal er één laten zien.

Een voorbeeld hiervan is dat uit verschillende onderzoeken is gebleken dat bezoekers een website scannen vanuit een F-structuur. Daarnaast is gebleken dat de kans op een conversie groter is bij bezoekers die de referenties hebben gezien/gelezen dan bij de bezoekers wie dit niet hebben gezien. Nu we deze feiten weten, kunnen we hierop dus een webshop gaan optimaliseren. De referenties zien we daarom dus veel vaker linksboven bij producten. Waarom? Hierdoor lezen we als bezoeker de referenties en is de kans op de conversie groter. Hieronder zie je een voorbeeld.

kensingotn

Tip 3: haal overbodige informatie weg, maar straal altijd betrouwbaarheid uit!

In dezelfde lezing werd ook aangegeven dat je overbodige informatie moet weghalen, maar dat je altijd betrouwbaarheid moet uitstralen. Het is bijvoorbeeld logisch dat, wanneer je een product verkoopt via een webshop, dit product op voorraad is. Je gaat er dan vaak als beheerder vanuit dat de bezoeker dit ook weet. Echter is uit onderzoek gebleken dat je meer gaat verkopen wanneer je duidelijk aangeeft wanneer een product op vooraad is. Ditzelfde geldt voor de snelle levertijd. Wanneer je dit bij een productspecifiek extra aangeeft, dan werkt dit positief op de betrouwbaarheid en gelijk de conversieratio van de website. In de bovenstaande afbeelding van bol.com zie je hoe dit tegenwoordig wordt gedaan in de buurt van de bestelknop.

Daarnaast zijn nog een aantal interessante lezingen geweest van Adidas over affiliate marketing, Fonq over storeytelling en een lezing van Shopping Tomorrow over data driven customer journey. Hoe kan het dat data steeds belangrijker wordt?

  • Uber is het grootste taxibedrijf van de wereld, maar heeft geen auto’s.
  • Facebook is het grootste medium van de wereld, maar maakt zelf geen media.
  • Airbnb heeft het grootste hotelaanbod, maar heeft geen eigen hotels.

Dat is toch best bijzonder, he? De online wereld blijft toch een bijzondere, maar mooie wereld waarin wij met z’n allen nog veel van kunnen, moeten en gaan leren. Ik ben ervan overtuigd dat we dit met z’n allen steeds beter gaan begrijpen en de klant op het juiste moment, met de juiste boodschap op het juiste apparaat weten te bereiken.

De Webwinkel Vakdagen is naar mijn mening voor iedereen interessant wie ook maar iets met online marketing te maken heeft. Het is zeker een aanrader, ik ben er volgend jaar zeker weer bij!

Bedankt voor het lezen en hopelijk tot snel,

Online Pascal